نجوى عمران موسى الحصادي

رئيس قسم الفنون التشكيلية


عضو هيئة تدريس قار

المؤهل العلمي: دكتوراه

الدرجة العلمية: أستاذ مساعد

التخصص: تصميم داخلي.استاذ مساعد - فنون تشكيلية

قسم الفنون التشكيلية - مدرسة الإعلام والفنون

حول نجوى

استاذ مساعد

المنشورات العلمية
فلسفة التفكيكة في العمارة الداخلية المعاصرة
مقال في مجلة علمية

عند دراسة التسلسل التاريخي للحركات المعمارية بداية من حركة الحداثة ومابعد الحداثة والبنيوية وما بعدها، وصولاً إلى التفكيكية المرتبطة بفطرة الانسان وذوقه الخاص، والتي تدعو إلى كشف وفك طبقات البناء باسلوب فلسفي للبحث عن الفكرة الرئيسية للتصميم، وبالرغم من نبذ الكثير لهذا الاسلوب باعتبار أنها مجرد كارثة جمالية ومفاهيم جديدة على نسق استفزازي بسبب المبالغة في الفكرة المؤلفة ، في المقابل طبقت من قبل مجموعة مصممين لكونها اتجاه فكري ميتافيزيقي يعني بالبحث عن الجمال في حد ذاته دون أي اشتراطات في التصميم .هدفت الدراسة إلى توضيح عناصر وعلاقات التشكيل للحركة التفكيكية وذلك للبحث عن المعاني والايحاءات لها، للوصول إلى الرؤية الفلسفية والقيم الجمالية لهذه الحركة في العمارة الداخلية المعاصرة، والتعريف بسماتها وخصائصها وامكانياتها التشكيلية، وتعميق المعرفة بالفكر الجمالي لها ودورها في انطلاق الأداء الفني وتحريره من قيود المطابقة الأكاديمية السابقة في مجال العمارة الداخلية. وذلك من خلال عملية الوصف والتحليل العلمي للمعلومات المتحصل عليها

خلصت الدراسة إلى أن الامكانيات التشكيلية المختلفة للتفكيكية (عناصر وعلاقات ووسائل التشكيل) يعالج من خلالها المصممون الأفكار لاعادة صياغة المفاهيم التصميمية بناء على المعان والايحاءات الضمنية ، كما أنه تنحصر القيم الجمالية والرؤية الفلسفية للتفكيكية بما تبديه معطيات حيز العمارة الداخلية المعاصرة وفق الاحساس بالجمال والادراك الحسي دون تتبع للقواعد الكلاسيكية للمعايير الجمالية بين عناصر التشكيل. الكلمات المفتاحية: التفكيكية، الحيز،الفكر الجمالي، التكسيرية، الامكانيات التشكيلية

Abstract

When studying the historical sequence of architectural movements starting from the movement of modernity, postmodernism, structuralism and beyond, to the deconstruction associated with human instinct and his own taste, which calls for revealing and deciphering the layers of construction in a philosophical way to search for the main idea of design, despite the rejection of many of this method as a mere disaster Aesthetics and new concepts in a provocative fashion because of the exaggeration of the author's idea, on the other hand, it was applied by a group of designers because it is a metaphysical intellectual trend that means searching for beauty in itself without any requirements in the design.

The study aimed to clarify the elements and relationships of the formation of the deconstructive movement in order to search for the meanings and overtones of it, to reach the philosophical vision and the aesthetic values of this movement in contemporary interior architecture, to define its features, characteristics and plastic capabilities, and to deepen the knowledge of its aesthetic thought and its role in launching artistic performance and liberating it from the constraints of academic conformity. Previous in the field of interior architecture. This is done through the process of scientific description and analysis of the information obtained.The study concluded that the various plastic possibilities of deconstruction (elements, relationships and means of formation) through which designers address ideas to reformulate design concepts based on implicit meanings and overtones, and that the aesthetic values and the philosophical vision of deconstruction are limited to what is shown by the data of the contemporary interior architecture space according to a sense of beauty and sensory perception without It follows the classical rules of aesthetic criteria among the elements of the formation. Keywords: deconstruction, space, aesthetic thought, fractalism, plastic capabilities


نجوى عمران موسى الحصادي، (03-2023)، الأكاديمية الليبية: الأكاديمية الليبية، 12 (4)، 171-194